English & other languages: click here!
Parasha Vayera - index
De parasha Vayeira lijkt uit twee delen te bestaan:
- één betreffende de belofte van een zoon
- de andere gaat over de vernietiging van Sodom
Het feit dat deze onderwerpen samen in één parasha staan, doet ons sterk vermoeden dat ze een gemeenschappelijk thema hebben. We zien al dat in beide thema’s de mannen de hoofdrolspelers zijn.
Genesis 18:17 God zal voor Abraham niet verbergen wat Hij gaat doen. Want Hij vertrouwt op Abraham omdat:
1) Hij Abraham’s nakomelingen tot een grote natie zal maken (Gen. 18-19),
2) alle volken door hem/= Gods volk, gezegend zullen zijn (Gen. 12:1-3) en
3) Abraham zal zijn familie onderrichten om te doen wat recht en juist is.
Als God Abraham vertelt dat Hij Sodom gaat vernietigen, dan is Abraham’s reactie om te bemiddelen.
Abraham doet een beroep op God om Sodom te sparen op grond van de rechtvaardigen die in Sodom wonen. God heeft zojuist Abraham laten zien dat hij uit hem een geslacht wil laten voortkomen dat gerechtigheid en recht betracht. Als tegenpool laat hij het zondige Sodom zien dat onder Gods oordeel valt. Hier zal het om gaan in het komende nageslacht van Abraham, zodat ze gehoorzaam zijn aan Gods geboden en recht zullen doen aan hun medemensen. Zo zal zijn nageslacht tot zegen zijn. Want de wereld valt onder Gods vloek, zoals Sodom.
Het is Gods bedoeling dat de andere volkeren zich zullen bekeren als gevolg van het voorbeeld van de rechtschapenheid en gerechtigheid die zij gevonden hebben in Israël (zie Deut. 4:6-8) en hun bemiddeling ten gunste van deze natiën (in latere tijd). In feite berispte Jesaja het volk Israël (Jesaja 26:18) omdat het in zijn missie had gefaald.
Om Avraham Avinoe (onze Vader Abraham) te doordringen van de omvang en de zwaarte van zijn roeping, geeft de HEERE Abraham een kans om te zien wat er met de mensheid zal gebeuren (het oordeel over Sodom en Gommorah) zonder de positieve invloed van een volk, gekarakteriseerd door rechtschapenheid en gerechtigheid. Dit reële voorbeeld zal dienen om Abraham te motiveren zijn roeping, om de vader van zo’n volk te zijn, te vervullen. Deze interpretatie maakt duidelijk waarom deze twee schijnbaar niet verwante verhalen toch echt met elkaar verwant zijn.
Het offer van Izaäk lezen we in Genesis 22.
De Joden noemen deze geschiedenis ‘de Akeida’ "עקידה" wat ‘binding’ betekent. Wat hier gebeurde is een profetisch beeld van hoe God de Vader bereid was om Yeshua te offeren, Zijn enig geboren Zoon, als een offer voor onze zonden. Daarenboven gaf de 33 jarige Izaäk (even oud als Yeshua tijdens Zijn offer!!) gewillig zijn leven als een offer. Hij stond als het ware symbolisch op uit de dood. Dit gebeurde op de berg Moria, waarvan Golgotha deel uitmaakt. In het offer op de berg Moria was Izaäk duidelijk een beeld van Yeshua die Zijn leven gaf voor onze redding en zoals Yeshua het kruis droeg, droeg Izaäk het hout waarop hij geofferd werd (Gen. 22:6). In feite zijn beiden, Yeshua en Izaäk uit de dood opgestaan. (Hebreeën 11:18-19) (ontleend aan Tony Robinson)
PARASHA VAYERA
פָּרָשָׁה וַיֵּרָא = en HIJ verscheen
Genesis 18:1 – 22:24
2 Koningen 4:1-37
Lukas 1:26-38
Lukas 24:36-53
PARASHA VAYERA פָּרָשָׁה וַיֵּרָא = en HIJ verscheen
Genesis (בְּרֵאשִׁית Bereshit) 18:1 Daarna verscheen HIJ וַיֵּרָא (YAHWEH) aan hem bij de eiken van Mamre, toen hij in de ingang van de tent zat en de dag heet werd.
Vayera wordt ook uitgesproken als Wayera.