English & other languages: click here!
Deuteronomium 28 - een EEUWIG verbond
Deuteronomium 29:1-8
Het eerste vers van dit hoofdstuk lijkt chronologisch niet te kloppen. Dat komt omdat Mozes hier spreekt tot de tweede generatie waarvan het grootste deel bij de uittocht uit Egypte nog niet was geboren. De meesten van de generatie die Egypte verlieten waren in de woestijn gestorven.
Mozes spreekt het volk toe alsof ze bij de uittocht aanwezig geweest zijn. Ze maken deel uit van het volk Israël. Op dezelfde manier sprak Mozes het volk toe in Deut. 5:1-3. In dat gedeelte gaat Mozes ervan uit dat de hele tweede generatie aanwezig was bij de oorspronkelijke verbondsceremonie op de Berg Sinaï
In Deut. 29:1-7, vertelt Mozes uitvoerig over drie tijdsperiodes in de geschiedenis van Israël.
In Deut. 29:8 zegt hij hen het verbond te gehoorzamen opdat het hen goed zou gaan. Hij sprak over de uittocht (Exodus) om hen eraan te herinneren dat Adonaï getrouw was om de beloften die Hij aan de aartsvaders maakte te vervullen (dat Hij hen uit een onmogelijke situatie zou redden). Hij sprak over hun woestijnreis om hen eraan te herinneren dat Adonaï un staat is om in al hun fysieke noden te voorzien. Hij sprak over de veroveringen van de Koningen die in het begin hadden plaatsgevonden om hen te bemoedigen dat Hij de rest van de volkeren in de handen van het volk Israël kan en zal uitleveren.
Deut. 29:9 Houd daarom de woorden van dit verbond, en doe ze, opdat u verstandig zult handelen in alles wat u doet.
Dit wil zeggen:
“Aangezien de Heilige alles kan doen wat Hij u beloofde, wees dan gehoorzaam aan het verbond opdat je zeker kunt zijn van Gods zegen!”
Het algemene thema van Deut. 29:9-15 is de vernieuwing van het Sinaï verbond.
We hebben al in de eerste acht verzen van Deut. 29 gezien dat Mozes sprak alsof deze generatie bij de oorspronkelijke verbondsceremonie aanwezig was. Nu zegt hij dat Adonai het verbond vernieuwt. Klinkt dat niet tegenstrijdig? Lees onderstaande teksten om dit te begrijpen:
Deuteronomium 29:13-15
13. opdat Hij u heden voor Zichzelf tot een volk bevestigt, en Hij voor u tot een God is, zoals Hij tot u gesproken heeft en zoals Hij uw vaderen, Abraham, Izak en Jakob, gezworen heeft.
14. En niet alleen met u sluit ik dit verbond en deze vervloeking,
15. maar met hem die hier heden bij ons staat voor het aangezicht van de HEERE, onze God, en met hem die hier heden niet bij ons is.
We zien uit bovenstaand schriftgedeelte dat het verbond niet alleen gesloten is met degenen die aanwezig waren bij de berg Sinaï. Het verbond was met alle aanwezigen en met hen die in toekomstige generaties geboren zouden worden.
Het verbond van de Berg Sinaï is een verbond dat bindend is voor ELKE TOEKOMSTIGE GENERATIE ISRAËLIETEN ! Met andere woorden, elke Israëliet die tot op de dag van vandaag geboren wordt (de dag dat je dit artikel leest) en elke Israëliet die na vandaag geboren wordt moet het verbond met Mozes gehoorzamen. Zo lang er Israëlieten geboren worden, is de Torah van kracht. Wat leert dit ons over de levensduur van de Torah?
De Torah is bindend voor alle generaties; bijgevolg kon het niet teniet gedaan of afgeschaft worden door Yeshua !
In het vervolg van de Parasha, profeteert Mozes dat het volk Israël uiteindelijk afvallig zal worden, waarvan hun verstrooiing onder alle volkeren van de aarde het gevolg zal zijn. In de parasha (Torah portie) van vorige week leerden we dat verstrooiing onder alle volkeren van de wereld de ultieme straf voor het volk Israël zou zijn als zij zich niet aan het verbond zouden houden (Deut. 28:15-29).
Deuteronomium 29:29 De verborgen dingen zijn voor de HEERE, onze God, maar de geopenbaarde dingen zijn voor ons en onze kinderen, tot in eeuwigheid, om al de woorden van deze wet te doen.
Te midden van deze aanmoediging tot gehoorzaamheid, pauzeerde Mozes om een principe te verklaren van hoe God spreekt.
Ten eerste: God verklaart nooit alles aan de mens. Er zijn dingen die God geheim houdt voor Zichzelf. Adonai is groter en wijzer dan de mens en zal dat altijd zijn, en dit moet worden aanvaard.
Jesaja 55:8-9
8. Want Mijn gedachten zijn niet uw gedachten,
en uw wegen zijn niet Mijn wegen,
spreekt de HEERE.
9. Want zoals de hemel hoger is dan de aarde,
zo zijn Mijn wegen hoger dan uw wegen
en Mijn gedachten dan uw gedachten.
Ten tweede: God openbaart sommige dingen aan de mensheid. Omdat God bestaat en Hij heeft gesproken, moeten we alles doen om omgang met Hem te hebben door Zijn Woord tot ons te nemen en daaruit te leven. Dan zal Hij ons ook laten zien wat we in onze situatie nodig hebben.
de geopenbaarde dingen zijn voor ons en onze kinderen…..
Ten derde:
Gods openbaring is bedoeld om ons iets te zeggen . God sprak niet alleen om de mensheid te verbazen of te plezieren. Er is een boodschap die aan de mens toebehoort . Met de hulp van de Heilige Geest gaan we die boodschap steeds beter begriijpen.
Aan ons en aan onze kinderen
Ten vierde: Het verbond, de Tora is een boodschap voor alle generaties. Dit deel is in de bronteksten (Aleppo Codex ) voorzien van stipjes boven de Hebreeuwse tekst. Dat laat zien dat men in vroegere geslachten al zeer veel aandacht hieraan besteedde. Ook in vers 27 staat in de tekst het Hebreeuwse woord voor “weggeworpen” met een extra grote LAMED (onze letter L) geschreven. Er bestaan verklaringen zoals: LAMED verwijst naar het woord 'lamad', wat zowel onderwijzen als leren in de Bijbelse zin betekent.
LAMED is een acroniem van 'lev mevin daat' (een hart dat wijsheid begrijpt). Bovendien is de L in het Hebreeuws het getal 30. Maar de meest voor de hand liggende verklaring zou m.i. zijn dat dit ter harte moet worden genomen om niet ‘weggeworpen’ te worden. Dat zou inderdaad wijsheid zijn.
Ten vijfde: Gods openbaring is eeuwig. Zijn woord duurt niet alleen voor altijd, maar is ook voor altijd relevant. Gods woord is wijzer, duurzamer en zegenrijker dan welke wet, bepaling, statuut of regel die kerken en andere wereldse instellingen ons opleggen.
Geraadpleegde schrijvers/bronnen: de Bijbel, Tony Robinson; David Guzik; Strong; torahtodayministries