English & other languages: click here!

Hebreeën 7:11-28 - Een betere Hogepriester

De gelovigen met een Joodse achtergrond waren geïnteresseerd in Yeshua als hun Hogepriester, maar hadden erg veel moeite met het feit dat Hij niet uit de priesterlijke stam (de stam van Levi) afkomstig was. Uit de stam Juda waaruit Yeshua kwam, deed geen enkele priester dienst bij het altaar. Juda was de stam van de koningen; (Micha 5:1). En Mozes heeft van de stam van Juda nooit gezegd dat ze priesters zouden worden. 

De priesters uit de stam Levi moeten nu de Priester naar de wijze van Melchizedek, Yeshua, als hun meerdere erkennen en voor Hem wijken. Ook deze dingen stonden de groei naar de volwassenheid in het geloof van de gemeente in de weg. 

De schrijver van deze brief wil aantonen dat het verbond dat de HEERE op de berg Horeb in de Sinaiwoestijn met de Israëlieten gesloten had, een verbond was dat de zonden door het bloed van dierlijke offers bedekt werden, maar nog niet verzoend!. Daar was het offer van de Messias voor nodig om tot verzoening te komen. Het dierenbloed  bedekte de zonde onder Gods verdraagzaamheid, maar de reiniging van hen kwam "met terugwerkende kracht" tot stand door het bloed van Yeshua.  

Romeinen 3:25 Hem heeft God openlijk aangewezen als middel tot verzoening, door het geloof in Zijn bloed. Dit was om Zijn rechtvaardigheid te bewijzen vanwege het voorbijgaan aan de zonden die eertijds hadden plaatsgevonden onder de verdraagzaamheid van God.

Op grond van het Levitisch verbond met de daarbij behorende eredienst en het priesterschap, kon het volk Israël, als enig volk op aarde, gemeenschap hebben met de eeuwige God. Het was echter Gods bedoeling dat dit tijdelijke en beperkte verbond te zijner tijd vervangen zou worden door een verbond met Israël waar alle volken in mochten delen. Een eeuwig verbond.

Hebreeën 7:11-12
11. Als dan door het Levitische priesterschap de volmaaktheid bereikt had kunnen worden – want onder dit priesterschap had het volk de wet ontvangen – waarom was het dan nog nodig dat er een andere Priester naar de ordening van Melchizedek zou opstaan, Eén van Wie niet gezegd kan worden dat Hij naar de ordening van Aäron was?
12. Als het priesterschap verandert, vindt er immers ook noodzakelijkerwijs een verandering van de wet plaats.

Als dan door het Levitische priesterschap de volmaaktheid bereikt had kunnen worden........ Als de Levitische priesterdienst werkelijk volmaaktheid tengevolge zou hebben, dan was het niet nodig dat God nog een andere priester had beloofd. Die priester zou niet naar de orde van Aäron zijn, maar naar die van Melchizedek, Met het woordje ‘volmaaktheid’ bedoelt de schrijver de daadwerkelijke reiniging van zonden, waardoor gelovigen geheiligd (volmaakt) voor God komen te staan. Psalm 110:4 laat zien dat er iets ontbreekt in het priesterschap volgens de orde van Aäron . Het priesterschap van Aäron was bedoeld als een voorbeeld van het volmaakte priesterschap, zoals dat in het hemelse heiligdom plaatsvindt (Hebreeën 8:5). 

Als het priesterschap verandert, vindt er immers ook noodzakelijkerwijs een verandering van de wet plaats....... Heeft iemand je ooit verteld dat de Wet van God is veranderd? 

Yeshua  zei in Mattheüs 5:17-19  dat Hij niet was gekomen om de Wet af te schaffen, maar om deze te vervullen - dat wil zeggen om de Wet volledig na te leven in Zijn leven en Zijn onderwijs. In de brontekst wordt de term 'teleiōsi' gebruikt. Dat betekent: "een voltooiing, vervolmaking ...vervulling, prestatie; de gebeurtenis die een belofte bevestigt. Die zogenaamde verandering is dus een vervulling. Dat wat werd uitgebeeld is nu echt gekomen! De verandering is HET BLOED. Het dierenbloed, wat een afbeelding was van het smetteloze bloed van Yeshua, ìs NU het bloed van Yeshua. Het offer dat maar éénmaal gebracht hoefde te worden, werd door al die priesteroffers afgebeeld. 

Hebreeën 7:13-14
13. Want Hij van Wie deze dingen gezegd worden, behoort tot een andere stam, waarvan niemand zich ooit tot de altaardienst begeven heeft.
14. Het is immers overduidelijk dat onze Heere van Juda afstamt, over welke stam Mozes niets gezegd heeft in verband met het priesterschap.

Hij van Wie deze dingen gezegd worden, behoort tot een andere stam...... dit is bovenaan dit artikel bij de inleiding al ter sprake geweest. Het is waar, Yeshua hoorde tot de koningsstam Juda en niet tot het Levitisch priesterschap. En Mozes had niets over deze verandering van priesterschap gezegd. Wat Mozes zei woog - terecht - heel zwaar. 

Hebreeën 7:15-17
15. En dit wordt nog veel duidelijker, als er naar het evenbeeld van Melchizedek een andere Priester opstaat,
16. Die dat niet geworden is op grond van een wettelijk voorgeschreven afstamming, maar uit kracht van onvergankelijk leven.
17. Hij getuigt immers: U bent Priester in eeuwigheid, naar de ordening van Melchizedek.

geen Priester geworden is op grond van een wettelijk voorgeschreven afstamming,......helemaal duidelijk wordt het als blijkt dat de nieuwe Priester er één is als (naar het voorbeeld van) Melchizedek, want zijn priesterschap bestaat niet op grond van wettelijk voorschrift over de natuurlijke afkomst van de priester, maar uit de kracht van onvergankelijk leven, dat wil zeggen van goddelijke afkomst. Het getuigenis van Psalm 110:4 bewijst dit. Dit wordt in vers 17 geciteerd met de woorden: "U bent Priester in eeuwigheid, naar de ordening van Melchizedek".

Het Levitische priesterschap was gebaseerd op bepalingen uit de wet voor priesters. Terwijl Pinchas, de kleinzoon van Aäron, "het verbond van een eeuwig priesterschap" geschonken werd (Numeri 25:13), heeft Yeshua een eeuwig priesterschap verworven uit de kracht van een goddelijk onvergankelijk leven.

Hebreeën 7:18-19
18. Want de terzijdestelling van het voorgaande gebod vindt plaats vanwege zijn zwakheid en nutteloosheid.
19. De wet heeft namelijk niets tot volmaaktheid gebracht, maar de totstandbrenging van een betere hoop, waardoor wij tot God naderen, doet dat wel.

de terzijdestelling van de priesterwet met dierenbloed moest gebeuren vanwege zijn zwakheid en nutteloosheid...... deze wet bracht geen volmaakte verlossing, alleen de belofte daarvan. Vandaar dat die priesterwet buiten werking gesteld en vervangen door een betere hoop, dankzij het volmaakte offer van Yeshua dat inmiddels had plaatsgevonden. Door deze nieuwe orde kunnen we naderen tot God en brengt dus de volmaaktheid van verlossing. Dit is dus de betere priesterwet (orde) de hoop waardoor wij tot God naderen.

Hebreeën 7:20-21
20. En in zoverre Hij geen Priester is geworden zonder het zweren van een eed – want zij zijn wel zonder het zweren van een eed priester geworden,
21. maar Hij is het geworden met het zweren van een eed door God, Die tegen Hem gezegd heeft: De Heere heeft gezworen en het zal Hem niet berouwen: U bent Priester in eeuwigheid, naar de ordening van Melchizedek –

In het volgende deel wordt uitgewerkt waarom dit nieuwe priesterschap kan bewerken, wat het oude niet kon. Het overtreft het oude op vele punten. Beslissend is dat het nieuwe berust op een eed van God (Psalm 110:4).  

En in zoverre Hij geen Priester is geworden zonder het zweren van een eed.....

de Levitische priesters hoefden bij het aanvaarden van hun taak geen eed af te leggen. De hogepriester van de orde van Aäron werd aangesteld op grond van erfelijkheid.  

maar Yeshua werd Hogepriester met het zweren van een eed door God............. God zelf bekrachtigde Yeshua's Hogepriesterschap met een eed, die in Psalm 110 opgetekend staat. God heeft het gezworen staat er in Psalm 110:4:  U bent Priester in eeuwigheid, naar de ordening van Melchizedek. En YAHWEH zal niet van gedachten veranderen!  

Hebreeën 7:22-24
22. in zoverre is Jezus Borg geworden van een zoveel beter verbond.
23. En zij zijn wel in groten getale priester geworden, omdat zij door de dood verhinderd werden altijd te blijven,
24. maar Hij, omdat Hij blijft tot in eeuwigheid, heeft een Priesterschap dat niet op anderen overgaat.

in zoverre is Jezus Borg geworden van een zoveel beter verbond....... een borg is iemand die belooft dat hij of zij voor je betaalt als je dat zelf niet kunt. Nu, in de ogen van God zijn we van nature allemaal diep schuldig en kunnen onze schuld op geen enkele manier betalen. Maar nu zegt Yeshua: 'als je Mij als Redder accepteert, dan zal Ik jouw schuld betalen. Dan kun je ook in Mijn Naam bij God aankloppen'. In feite ligt de schuldvergeving al voor ons klaar, je hoeft het alleen in geloof aan te pakken. Dat is toch een enorme verbetering in het Nieuwe Verbond. En wat heeft Yeshua er veel voor gedaan om dit mogelijk te maken. Nu hoeven we geen slaaf meer te zijn van de zonde en we mogen, net zo als Yeshua, opstaan uit de dood voor een eeuwig leven. Yeshua is de garantie voor ons eeuwig heil!

zij zijn wel in groten getale priester geworden....... er zijn door de geschiedenis heen veel priesters en hogepriesters geweest, want er kwam een eind aan hun leven en dan moest een ander zijn plaats innemen. Dat is nu ook niet meer nodig. Yeshua heeft een onvergankelijk (dat is eeuwig) leven (vers 16). En omdat Yeshua tot in eeuwigheid Priester blijft, hoeft dit niet meer door anderen overgenomen te worden.

Hebreeën 7:25-26
25. Daarom kan Hij ook volkomen zalig maken wie door Hem tot God gaan, omdat Hij altijd leeft om voor hen te pleiten.
26. Want zo'n Hogepriester hadden wij nodig: heilig, onschuldig, onbesmet, afgescheiden van de zondaars en boven de hemelen verheven.

Daarom kan Hij ook volkomen zalig maken wie door Hem tot God gaan.......  De toegang tot de Vader ligt volkomen en blijvend open. Niet alleen voor Israël, ook voor àlle volken. Maar het is wel nodig om in de Naam van Yeshua naar de Vader te gaan, dan ziet God ons aan in de Zoon. God ziet als Hij naar je kijkt niet meer jou, maar Christus. En in Zijn zoon, ziet Hij jou als volkomen.Er wordt hier ook "volkomen zaligheid" beloofd. Wat de gelovigen dus te wachten staat is onvoorstelbaar goed.

omdat Hij altijd leeft om voor hen te pleiten....... In het gewone dagelijkse leven kan het gemakkelijk zijn een voorspraak te hebben. Iemand die bij je baas of bij een autoriteit een goed woordje voor je kan doen. 

Dat kan belangrijk zijn voor je positie op je werk of om sneller bepaalde papieren te krijgen. In het Eerste Testament was de priester de middelaar tussen de Israëlieten en de HEERE. Hij vertegenwoordigde God bij het volk in het geven van onderwijs uit de wet. Maar hij vertegenwoordigde ook het volk bij God door het brengen van offers. Hij was echter een onvolmaakt priester. Maar Jezus is de volmaakte Middelaar tussen zijn Vader en ons mensen.

Jesaja 53:12c profeteert dat de Knecht, de Rechtvaardige (d.w.z. de Messias) "voor de overtreders gebeden heeft";  Romeinen 8:34 stelt dat Yeshua "aan de rechterhand van God is... en voor ons pleit; en 1 Joh 2:1,2 dat Hij "de Rechtvaardige",de Voorspraak is, die "onze zaak bepleit bij de Vader." 

Ook andere Bijbelverzen benadrukken de  noodzaak om God alleen via Hem te naderen (Joh 14:6, Hand 4:12 ). Gezeten aan Gods rechterhand, is Hij voortdurend in touw om ons overal doorheen te helpen en doorheen te bidden. Ons zwakke leven is totaal veilig in Zijn sterke handen. Yeshua: onze allerbeste Voorspraak!  Zo'n Hogepriester hadden wij nodig....... heilig, onschuldig, onbesmet, afgescheiden van de zondaars en boven de hemelen verheven.

Hebreeën 7:27-28
27. Hij heeft het niet nodig, zoals de hogepriesters, elke dag eerst voor zijn eigen zonden slachtoffers te brengen en pas daarna voor die van het volk. Want dat heeft Hij eens en voor altijd gedaan, toen Hij Zichzelf offerde.
28. Want de wet stelt mensen, die met zwakheid behept zijn, aan als hogepriester. Maar het woord van de eed die na de wet gezworen is, stelt de Zoon aan, Die tot in eeuwigheid volmaakt is.

Hij hoeft niet zoals de hogepriesters, elke dag eerst voor zijn eigen zonden slachtoffers te brengen en pas daarna voor die van het volk........ De priesters onder de Wet van Mozes hadden niet de zondeloze natuur die Yeshua had.  Voordat zij bemiddelden tussen God en het volk, moesten ze eerst offeren om zich te heiligen en van zonden te reinigen. Pas dan konden ze er zijn voor het volk. Yeshua heeft slechts één heel groot offer gebracht, Hij offerde zichzelf voor de mensheid die in zonde gevallen was. Daarmee was alles volbracht. Maar voor zichzelf hoefde Hij niet te offeren. Uit al die zaken kunnen we zien hoeveel beter de nieuwe offerdienst is. 

de priesterwet stelt mensen, die met zwakheid behept zijn, aan als hogepriester....... maar nu hebben we een Hogepriester die volmaakt is. Het is de Zoon, die door God Zijn Vader zelf aangesteld werd door het uitspreken van een eed.  Hij is volmaakt tot in alle eeuwigheden.

Het hele hoofdstuk (net zoals het hele boek Hebreeën) richt zich op het ware priesterschap van de Messias, in de orde van Melchizedek.

Dit in tegenstelling tot het priesterschap van Aäron dat wel bedekking van de zonde bracht, maar slechts een voorlopig beeld van de komende volmaakte offerdienst was, die in Yeshua verzoening bracht.

 

Een powerpoint over het Oude en Nieuwe Verbond, gebaseerd op een uitleg van Werner Stauder: klik hier!