English & other languages: click here!

Hebreeën 5 - Christus hoger dan Aäron

Aardse hogepriester

uit de mensen genomen

 

treedt voor de mensen op bij God

 

kan tegemoetkomend zijn

zelf met zwakheid omvangen

moet ook voor eigen zonden offers brengen

matigt zichzelf de eer niet aan

is geroepen door God

 

========================

Hemelse Hogepriester

in alle opzichten gelijk aan Zijn broeders (Hebr. 2:17)

een barmhartig en getrouw hogepriester bij God om de zonden van het volk te verzoenen (2:17)

kan meevoelen (4:15)

verzocht als wij (4:15)

zonder te zondigen (4:15)

 

kent zichzelf de eer niet toe 

is door God aangesproken als Hogepriester

========================

Zoals blijkt uit bovenstaande vergelijking, ontleend aan de eerste vijf verzen, voldoet Yeshua de Messias aan alle eisen die aan een hogepriester worden gesteld.

Hebreeën 5:1-5
1. Want elke hogepriester die uit de mensen wordt genomen, is ten dienste van mensen aangesteld met het oog op de dingen die bij God te doen zijn, om gaven en offers te brengen vanwege de zonden.
2. Hij kan voluit medelijden hebben met de onwetenden en dwalenden, omdat hij ook zelf met zwakheid omvangen is.
3. En daarom moet hij, evenals voor het volk, ook voor zichzelf offeren vanwege de zonden.
4. En niemand neemt die eer voor zichzelf, maar men wordt er door God toe geroepen, zoals Aäron.
5. Zo heeft ook Christus Zichzelf niet de eer gegeven om Hogepriester te worden, maar Hij Die tot Hem heeft gesproken: U bent Mijn Zoon, heden heb Ik U verwekt.

Zijn Vader heeft Hem geroepen om Hogepriester te zijn naar de orde van Melchizédek. De schrijver vergelijkt de hemelse Hogepriester Yeshua met de hogepriester zoals Israël die kende uit de Schrift en uit de geschiedenis. In vers 5 zien we een citaat uit Psalm 2:7, daar staat net als in Hebr. 5:5 dat God stelt: "U bent Mijn Zoon, heden heb Ik U verwekt.".

Yeshua is Zoon en Hogepriester omdat God het uitspreekt, zoals ook in de schepping iets ontstaat door het slechts uit te spreken. "Hij spreekt en het is er...." Ps. 33:9. Die verwekking houdt, behalve het zoonschap, ook het hogepriesterschap in, dat ingaat bij "de dag van de troonsbestijging van de Messias — de dag waarop de Allerhoogste openbaar maakte dat Hij de gekruisigde Yeshua had verhoogd als 'zowel Heer als Christus' (Handelingen 2:36)." Hij maakt deel uit van Gods troon en zit aan Zijn rechterhand, totdat Zijn vijanden gemaakt zijn tot een voetbank voor Zijn voeten.  Psalm 110:1.

Hebreeën 5: 6. Zoals Hij ook op een andere plaats zegt: U bent Priester in eeuwigheid, naar de ordening van Melchizedek.
Psalm 110:4 De HEERE heeft gezworen en Hij zal er geen berouw van hebben: U bent Priester voor eeuwig, naar de ordening van Melchizedek.

Die "andere plaats" is Psalm 110:4 die er meteen bij is gezet. Yeshua is Zoon, Messias, Hogepriester en Koning tegelijk, naar de orde van Melchizedek, die ook Koning was van Salem. Als er in kerkelijke kringen over 'de orde van' gesproken wordt, betekent dat meestal dat zo'n orde gesticht is door degene wiens naam daaraan verbonden is. Dat is hier niet het geval. Je zou het ook kunnen omschrijven met 'zoals Melchizedek dat was'. Het Hogepriesterschap van Christus wordt pas openbaar met Zijn verhoging, zoals ook Zijn zoonschap openbaar werd bij Zijn opstanding (Romeinen 1:4), dat gebeurde nadat Hij Zijn aardse taak als lijdende Knecht had volbracht.   

Hebreeën 5:7-8
7. In de dagen dat Hij op aarde was, heeft Hij met luid geroep en onder tranen gebeden en smeekbeden geofferd aan Hem Die Hem uit de dood kon verlossen. En Hij is uit de angst verhoord.
8. Hoewel Hij de Zoon was, heeft Hij toch gehoorzaamheid geleerd uit wat Hij heeft geleden.

In de dagen dat Hij op aarde was, heeft Hij met luid geroep en onder tranen gebeden...... Hier krijgen we even een blik in het moeilijke aardse leven dat Yeshua geleden heeft. Het was Zijn offer dat Hij aan de Vader bracht, een offer dat Hem, ook naast de kruisdood veel kostte.  We denken hierbij aan Zijn zware strijd in Getsemané, waarbij het bloed uit Zijn poriën kwam. God heeft Hem toen uit de angst voor de dood verlost, zodat Hij vrijmoedig en koninklijk naar Zijn verrader en de overvallers kon toestappen enHij hen vroeg: 'Wie zoekt gij?' Zij antwoordden hem: 'Jezus de Nazoreeër.' Jezus zei hun: 'Dat ben ik.' Ook Judas, zijn verrader, bevond zich bij hen. Nauwelijks had Jezus hun gezegd: Dat ben ik, of zij weken achteruit en vielen op de grond  

Wat in ons Bijbelgedeelte genoemd wordt:  bidden, smeken, roepen, huilen vanwege de dood die Hij als zondeloos mens moest ondergaan wordt door de schrijver geplaatst in het geheel van Zijn aardse leven.  Het waren ook de ergernissen die de leidslieden hem bezorgden. Yeshua heeft alles kunnen verdragen om de vreugde die voor Hem lag. Maar Hij had het wel heel vaak moeilijk met de mensen om zich heen: Mattheüs 17:17 Jezus antwoordde en zei: O ongelovig en ontaard geslacht, hoelang zal Ik nog bij u zijn, hoelang zal Ik u nog verdragen?

Hij heeft gehoorzaamheid geleerd uit wat Hij heeft geleden........ gehoorzaamheid was niet vanzelfsprekend het gevolg van zijn zondeloosheid, hij heeft iedere keer verleidingen moeten weerstaan en zich steeds opnieuw weer moeten toewijden als die verleidingen op Zijn weg kwamen. Verleidingen in de trant van 'kom af van dat kruis', maar dan in minder bedreigende vormen. Ook Hij zal verlangd hebben naar een stil en gerust leven en zocht dat ook telkens bij Zijn Vader, in afzondering op de Olijfberg. Maar onder de mensen werd Hij voortdurend belaagd. Het was voor Hem niet altijd gemakkelijk om gehoorzaam te zijn. 

Hebreeën 5:9-11a
9.En toen Hij volmaakt was geworden, is Hij voor allen die Hem gehoorzamen, een oorzaak van eeuwige zaligheid geworden.
10. Door God is Hij Hogepriester genoemd naar de ordening van Melchizedek.
11. Over hem hebben wij veel dingen te zeggen, die moeilijk zijn om uit te leggen,

Toen Hij volmaakt was geworden, is Hij voor allen die Hem gehoorzamen, een oorzaak van eeuwige zaligheid geworden........ Het 'volmaakt worden' betekent niet dat Yeshua onvolmaakt was. Met volmaakt bedoelt de schrijver: tot volmaaktheid gebracht, dat is: tot Zijn doel gebracht. Hij moest net als een kind, door te leven als mens,  zijn  ervaringen opdoen. Maar in tegenstelling tot de ontwikkeling van een mens, groeide Hij naar de volmaaktheid in gehoorzaamheid toe. Vanuit dat leerproces kon Hij voor ons de Middelaar zijn om met God in het reine te komen. 

Door God is Hij Hogepriester genoemd naar de ordening van Melchizedek....... opnieuw wordt hierbij de nadruk gelegd op het feit dat de Hogepriester Yeshua dat is door Gods benoeming. In de orde van Melchizedek is het koningschap en het priesterschap aanwezig, wat niet het geval mocht zijn bij de Levitische orde. De priesters en profeten in het eerste testament moesten de koning zonodig raad geven en corrigeren. Daar waar een volmaakt koningschap en priesterschap is ontstaan is dat niet meer nodig. Beiden vertolken uitsluitend de wil en het Woord van de Allerhoogste! En dat zien we verenigd in Yeshua de Zoon van God en de Zoon van David.

Over hem hebben wij veel dingen te zeggen, die moeilijk zijn om uit te leggen..... Paulus zou graag meer over dat hogepriesterschap zeggen. Maar hij stelt dat uit tot Hebreeën 6:20 en in hoofdstuk 7 gaat hij daar verder op in. Eerst wil hij andere zaken aan de orde stellen. 

Hebreeën 5:11b-14
11b. omdat u traag geworden bent in het horen.
12. Want hoewel u, gelet op de tijd, leraars zou moeten zijn, hebt u weer iemand nodig die u onderwijst in de grondbeginselen van de woorden van God. U bent geworden als mensen die melk nodig hebben en niet vast voedsel.
13. Ieder immers die van melk leeft, is onervaren in het woord van de gerechtigheid, want hij is een kind.
14. Maar voor de volwassenen is er het vaste voedsel, voor hen die hun zintuigen door het gebruik ervan geoefend hebben om te kunnen onderscheiden tussen goed en kwaad.

traag geworden bent in het horen......... helaas zijn de gelovigen nogal gemakzuchtig. Ze hebben zich te weinig ingespannen om het Woord van genade te horen, te overdenken en ook toe te passen. Het is als een baby die halsstarrig probeert vast voedsel te weigeren om zich vast te houden aan zijn fles melk. Dat drinkt zo gemakkelijk weg. Maar als er groei moet komen, moet daar verandering in komen.

Ieder immers die van melk leeft, is onervaren in het woord van de gerechtigheid, want hij is een kind.........

Wat de volwassenen onderscheidt van kinderen, is dat ze ervaring hebben in het toepassen van het Woord, dat wil zeggen in het gehoorzamen van God, in het getuigen ervan, in het Woord te onderzoeken en predikers te toetsen, en niet steeds door anderen geleerd willen worden, waardoor je nooit tot de Waarheid komt (2 Tim. 3:7). 

Want hoewel u, gelet op de tijd, leraars zou moeten zijn, hebt u weer iemand nodig die u onderwijst in de grondbeginselen..... Degenen die hier worden aangesproken zijn geen mensen die zojuist tot bekering zijn gekomen. Ze draaien al een hele tijd mee, maar er zit geen vooruitgang in hun geloofsleven. Ze ondernemen zelf geen moeite om zich daarin te verdiepen, te bekwamen. Anderen moeten hen steeds weer bijspijkeren. Maar wat je niet zelf hebt onderzocht en doordacht dat verdwijnt uit je hart en gedachten. Wie zich heeft ingespannen om de dingen te begrijpen, en daarbij God om hulp heeft gevraagd, zal merken dat de Heilige Geest je herinnert aan datgene wat je eerst tot je hebt genomen. 

Maar voor de volwassenen is er het vaste voedsel, voor hen die hun zintuigen door het gebruik geoefend hebben....... wat de Hebreeënbrief ons onderwijst is inderdaad vast voedsel. Dat kun je tot je nemen als je erop kauwt, zodat het zich met speeksel vermengd en zo ook verteerd kan worden. Maar we leven in een hap-slik-weg maatschappij. Alles moet hapklaar aangeleverd worden. zodat je tijd over hebt voor je eigen genoegens. Maar voor wie zich in het Woord verdiept gaat Gods Woord steeds interessanter worden, omdat het je inzicht geeft in het waarom er van alles wat in de wereld plaatsvindt. Je gaat inzien hoe God alles op Zijn doel laat uitlopen. Je leert wat waarheid en gerechtigheid is. Het is 'een schat in de aarde' waar je alles voor over hebt om dat uit te spitten: om God in al Zijn glorie te leren kennen door onze Hogepriester, die al onze zonden heeft weggedaan met Zijn eigen kostbare bloed. Wat zouden we veel onder elkaar kunnen uitwisselen!

om te kunnen onderscheiden tussen goed en kwaad........ wat is dat belangrijk in onze tijd. Dat was het in alle tijden. Maar nu de geest van de antichrist steeds duidelijker wordt en deze als persoon zich ook in deze wereld zal laten gelden, is het zo belangrijk dat we goed voorbereid zijn. Dat het Woord rijkelijk in onze harten woont (Kolossenzen 3:16) om te kunnen onderscheiden wat van God is en om het verschil te kunnen zien tussen waarheid en leugen. In onze tijd worden er al zoveel leugens verspreid. We worden op alle manieren bedrogen, in religie, in politiek, in de geneeskunde, de geschiedvervalsing. En denk maar niet dat wij daar vrij van zijn, want satan heeft veel manieren om ons te misleiden. Uiteindelijk was hij in het paradijs degene die de mens opmerkzaam maakte op het onderscheid tussen goed en kwaad als je God zou gehoorzamen (Genesis 3:5). Satan vond het beter als de mens zonder God zou bepalen wat goed en kwaad is. Hiermee ontkent hij de autoriteit van God en maakt de mens bewust van een eigen autoriteit. Satan wil dat we zonde zien als iets goeds dat een slechte God ons dat niet wil toestaan, Zijn grootste leugen tegen ons is: "zonde is niet slecht, en God is niet goed." Want dan juist heeft satan vrij spel om je denken te beïnvloeden, zodat je dat in hoogmoed gaat zien als je eigen wijsheid. Het is een wijsheid die haaks staat op Gods Woord en is daarom de leugen. We hebben voortdurend kennis van het Woord en de hulp van de Heilige Geest nodig om staande te blijven. 

Openbaring 3:10-11
10. Omdat u het woord van Mijn volharding hebt bewaard, zal Ik ook u bewaren voor het uur van de verzoeking, die over heel de wereld komen zal, om hen die op de aarde wonen te verzoeken.
11. Zie, Ik kom spoedig. Houd vast wat u hebt, opdat niemand uw kroon zal wegnemen.

Ida