English & other languages: click here!

Hebreeën 12 - volhouden in moeilijke tijden

Hebreeën 12

  • 1 - 4 De overste Leidsman en de Voleinder. ...
  • 5 - 11 God handelt met zonen. ...
  • 12 - 21 Jagen naar vrede en heiliging. ...
  • 22 - 29 Genaderd tot Gods heilige berg.

In het vorige hoofdstuk werden we bepaald bij de geloofsstrijd van de gelovigen in het eerste testament. Ondanks vervolging, moeiten, ontberingen en beproevingen hebben ze hun geloof behouden, werden er zelfs door versterkt. Het betekende voor hen overwinning en groei. In dit hoofdstuk wordt hierop doorgeborduurd, tot bemoediging van gelovigen in latere tijden. 

Hebreeën 12:1
1. Welnu dan, laten ook wij, nu wij door zo'n menigte van getuigen omringd worden, afleggen alle last en de zonde, die ons zo gemakkelijk verstrikt. En laten wij met volharding de wedloop lopen die voor ons ligt,
2. terwijl wij het oog gericht houden op Jezus, de Leidsman en Voleinder van het geloof. Hij heeft om de vreugde die Hem in het vooruitzicht was gesteld, het kruis verdragen en de schande veracht en zit nu aan de rechterhand van de troon van God.

laten ook wij, net zo als die geloofsgetuigen, afleggen alle last en de zonde, die ons zo gemakkelijk verstrikt...... om staande te kunnen blijven in het geloof, is het van het grootste belang dat we niet zondigen. Zonden maken ons krachteloos, ze vormen de zwakke plekken in ons leven die de overwinning in de weg staan. Satan maakt daar gebruik van. Hier is behalve van zonde ook spraken van 'last'. Er kunnen ook gewoontes, taken of hobby's in je leven zijn die je niet direct zonde kunt noemen, maar die toch een sta-in-de-weg zijn om je leven volledig aan God te wijden. Dan moeten we die bezigheden ook uit handen geven, zodat Gods Zoon steeds meer zichtbaar in ons leven wordt.

terwijl wij het oog gericht houden op Jezus, de Leidsman en Voleinder van het geloof....... Yeshua is ons doel, het is daarom nodig dat we Hem steeds voor ogen houden. Hij is ons doel, maar Hij is ook met ons. Zonder Hem bereiken we de eindstreep van het geloof in dit tijdsbestek niet (Joh. 15:5). 

Hij heeft om de vreugde die Hem in het vooruitzicht was gesteld, het kruis verdragen en de schande veracht...... Yeshua had ook een doel voor ogen toen Hij Zijn strijd streed. Het was de vreugde die God Hem beloofd had te schenken. Een vreugde waarin wij met Hem mogen delen (Romeinen 8:32}.

Hij heeft het kruis verdragen en de schande veracht en zit nu aan de rechterhand van de troon van God....... Yeshua is bij uitstek een voorbeeld voor ons, als wij in Zijn voetspoor willen gaan.  Nu heeft Hij een ereplaats op de troon aan Gods rechterhand.

Hebreeën 12:3-4
3. Want let toch scherp op Hem Die zo'n tegenspraak van de zondaars tegen Zich heeft verdragen, opdat u niet verzwakt en bezwijkt in uw zielen.
4. U hebt nog niet tot bloedens toe weerstand geboden in uw strijd tegen de zonde.

let toch scherp op Hem Die zo'n tegenspraak van de zondaars tegen Zich heeft verdragen......  met het oog op Christus gericht houden moeten we niet selectief zijn. Hij ondervond heel veel tegenspraak en Zijn volgelingen zullen dat ook moeten kunnen verdragen in gemeenschap met Hem. Wie dat niet wil zal verzwakken in zijn strijd met de kans op het bezwijken in zijn geloof.       U  hebt nog niet tot bloedens toe weerstand geboden in uw strijd tegen de zonde........ je zou jezelf nog flink volhardend kunnen vinden met de lichte last die je over je heen hebt laten komen. Weerstand bieden tegen de zonde kan maken dat je bepaalde dingen jezelf moet ontzeggen. Hoe diep dat kan gaan beseft men niet altijd. Geloof wordt in evangelisatie vaak voorgesteld alsof je een wereld van geluk binnen gaat, maar dat is niet reëel, je deelt in de strijd van Genesis 3:15. Yeshua vergeleek het met het bouwen van een toren, waarbij je eerst de kosten van dat bouwplan moet berekenen. Zou je dat kunnen opbrengen (Lukas 14:28)?  Soms schijnt de prijs die iemand moet betalen te hoog. Een relatie verbreken, buiten gesloten worden van sociale voorzieningen, je werkkring opzeggen.... verstoten of gedood worden in een moslim familie. Het is goed om Yeshua te vragen om je hierin te leiden. Dit kan niemand doen zonder Hem. Hij zal wegen vinden, ook al zullen die niet gemakkelijk zijn. 

Hebreeën 12:5-6
5. En u bent de vermaning vergeten waarmee u als kinderen wordt aangesproken: Mijn zoon, acht de bestraffing van de Heere niet gering en bezwijk niet, als u door Hem terechtgewezen wordt.
6. Want de Heere bestraft wie Hij liefheeft, en Hij geselt iedere zoon die Hij aanneemt.

Mijn zoon, acht de bestraffing van de Heere niet gering en bezwijk niet, als u door Hem terechtgewezen wordt.......

God behandelt gelovigen zoals jou en mij als kinderen (zonen!). Het volk Israël noemt Hij collectief Gods zoon (Exodus 4:22, Hosea 11:1, Mattheüs 2:15, Romeinen 9:4); daarom weten we ook dat de benauwdheid van Jakob bekering tot doel heeft.  Maar elke gelovige, Joods of heiden, is individueel Gods zoon, door de kracht van het verenigd zijn met Gods eniggeboren Zoon, Yeshua de Messias (Romeinen 8:14-19, 29; Galaten 4:1-7; Openbaring 21:7). Daarom kunnen we opvoedkundige straffen verwachten. Mijn zoon, acht de bestraffing van de Heere niet gering en bezwijk niet...... we mogen de HEERE vragen waarom Hij ons straft, als we het tenminste zelf nog niet begrepen hebben.  Ook David, de man naar Gods hart, kende het om gestraft te worden. Vaak gebruikt God je tegenstanders ervoor.

Psalm 6:2-3
2. HEERE, straf mij niet in Uw toorn, bestraf mij niet in Uw grimmigheid!
3. Wees mij genadig, HEERE, want ik ben verzwakt, genees mij, HEERE, want mijn beenderen zijn verschrikt.

de Heere bestraft wie Hij liefheeft........ dat zien we ook in bovenstaande tekst. God heeft David lief, en daarom wil Hij het leven van David in de goede richting sturen. Maar op zo'n moment overzie je dat niet. Dit geldt ook voor wat Israël overkomt. Zelfs de antichrist die zal komen om te liegen en te doden, zal bij Gods overblijfsel de schellen van de ogen doen vallen.

Hij geselt iedere zoon die Hij aanneemt....... een echte vader heeft zijn kind lief en zal hem niet graag geselen. Met God is dat net zo. Hij houdt van Zijn Zoon Israël, maar Hij straft hen ook, en niet zachtzinnig. Maar het gaat Hem aan Zijn hart. Hij zegt zelfs van Israël  dat Hij benauwd was in hun benauwdheid (Jesaja 63:9). Bij een goede vader-kind relatie gaat het om liefde èn discipline!

Hebreeën 12:7-8
7. Als u bestraffing verdraagt, behandelt God u als kinderen. Want welk kind is er dat niet door zijn vader bestraft wordt?
8. Maar als u zonder bestraffing bent, waar allen deel aan hebben gekregen, bent u bastaarden en geen kinderen.

Als u bestraffing verdraagt, behandelt God u als kinderen... als we in moeilijke omstandigheden komen is het nodig ons af te vragen waarom dat gebeurt. We zijn van nature geneigd om de schuld buiten onszelf te zoeken. En vaak kan dat ook het geval zijn. Maar dan nog rest de vraag waarom God dat toelaat. Een vraag waar we niet altijd antwoord op krijgen. Het kan ook zo zijn dat we het antwoord niet onder ogen willen zien. Als het een straf van God is dan weten we dat. Hij wil ons daarmee iets leren, omdat we Zijn geliefd kind zijn. Een onecht kind, dat God  bewust als Vader afwijst, zal Hij niet op die manier behandelen.

Maar als je zonder bestraffing bent........?  "Lekker toch?" "Geen zorgen!" Zo zal de wereld reageren en misschien wel de wereld in de kerk. Je kunt het zelfs als zegen bestempelen. En zeker, er zijn tijden van verkwikking (Hand. 3:19; 1 Petrus 3:9). De zegen & vloek die in Deuteronomium 28 over Israël wordt uitgesproken, geldt echter ook voor gelovigen die in Christus medeburgers en huisgenoten (Efeze 2:19) van het ware Israël zijn geworden. Met deze toevoeging dat, als we onze zonden belijden en achter ons laten, we in Yeshua's bloed vergeving ontvangen.

zonder bestraffing bent u bastaarden en geen kinderen.......  als je merkt dat God je straft, heb je, al is het niet leuk, toch reden om blij te zijn. Hij ziet jou. Hij werkt aan jou om je tot iets moois te maken in Zijn Koninkrijk. Bastaards worden klaargestoomd voor een ander rijk van glitter, geldzucht en egoïsme. Zij ontvangen vleierijen en eerbetoon. Psalm 73 zegt er meer over:

Psalm 73:12 Zie, dezen zijn goddeloos, toch hebben zij in de wereld rust en vermeerderen hun vermogen.
13. Ja, voor niets heb ik mijn hart gezuiverd en mijn handen in onschuld gewassen.
14. Want de hele dag word ik gekweld en mijn bestraffing is er elke morgen.
17. totdat ik Gods heiligdom binnenging en op hun einde lette.
19. Hoe worden zij in een ogenblik tot een verwoesting! Zij worden weggevaagd, komen om door verschrikkingen.

Je ziet het waar het toe leidt. Een dergelijke tegenstelling zien we ook in een gelijkenis door Yeshua uitgesproken over de rijke man en de arme Lazarus (Lucas 16:19-31). Yeshua laat Abraham hierin aan het woord: "Lukas 16:25 Abraham echter zei: Kind, herinner u dat u het goede deel ontvangen hebt in uw leven en Lazarus evenzo het kwade. En nu wordt hij vertroost en u lijdt pijn." Het lijden van Lazarus zal niet louter straf zijn geweest, maar wel een middel waardoor hij naar God's verlossing bleef hunkeren en hij gericht bleef op Hem. Er zijn meerdere oorzaken voor het lijden aan te voeren. Denk aan het lijden van Job waar God satan de vrije hand geeft om Job te beproeven (Job 1:8-12). Maar Job heeft God hierdoor beter leren kennen: "Ik heb verkondigd wat ik niet begreep, Dingen die te wonderlijk zijn voor mij en die ik niet weet.  Alleen door het horen met het oor had ik U gehoord,  maar nu heeft mijn oog U gezien. Daarom veracht ik mijzelf en ik heb berouw" (Job 42:3-6). 

Hebreeën 12:9-11
9. En verder hadden wij onze aardse vaders als opvoeders, en wij hadden ontzag voor hen. Zullen wij ons dan niet veel meer onderwerpen aan de Vader van de geesten, en leven?
10. Want zij hebben ons wel voor een korte tijd naar het hun goeddacht bestraft, maar Hij doet dat tot ons nut, opdat wij deel krijgen aan Zijn heiligheid.
11. En elke bestraffing schijnt op het moment zelf wel geen reden tot blijdschap te zijn, maar tot droefheid. Maar later geeft zij hun die erdoor geoefend zijn een vreedzame vrucht van gerechtigheid.

wij hadden onze aardse vaders als opvoeders, en wij hadden ontzag voor hen........ Het spreekt vanzelf dat we deze volmaakte hemelse Vader nog meer respect en waardigheid moeten toekennen. En vooral: Hem gehoorzamen en liefhebben.

Hij doet dat tot ons nut, opdat wij deel krijgen aan Zijn heiligheid....... De discipline van God, onze geestelijke Vader, brengt heiligheid (zie vs. 14) en rechtvaardigheid voort (Hebr. 5:13; Hebr.10:38; Hebr. 11:4,7,33).

elke bestraffing schijnt op het moment zelf wel geen reden tot blijdschap te zijn, maar tot droefheid....... bestraffing en beproeving ervaren we als moeilijke tijden. Niet iets wat blij maakt, maar als iets wat blijdschap in de weg staat. Maar wat het in ons uitwerkt stemt wel tot vreugde. De Bijbel noemt het een vreedzame vrucht van gerechtigheid. Deze vrucht moet duidelijk zichtbaar zijn in het leven van de gelovige.

Hebreeën 12:12-13
12. Hef daarom de slappe handen op en strek de knikkende knieën,
13. en maak rechte sporen voor uw voeten, opdat wat kreupel is, niet wordt ontwricht, maar veeleer genezen wordt.

Hef daarom de slappe handen op en strek de knikkende knieën........ in onze kerkelijke cultuur leerden we min of meer om veilig iedere zondag in de kerk te zitten, dankbaar voor de redding. Maar redding is geen stilstaande toestand. Een dergelijke levenshouding is juist onveilig. De Bijbel heeft het over geestelijke groei. En dat brengt groeipijnen met zich mee. We zijn door middel van beproevingen op weg naar het deel hebben aan Gods heiligheid. God kastijdt ons. En als we dat niet herkennen uit Zijn Woord, voelen we ons diep ongelukkig. We leerden toch 'wie Jezus heeft, die heeft genoeg'. Maar als je je niet onderwerpt aan de tucht van je hemelse Vader, zul je niet die heerlijkheid bereiken die nodig is om God te ontmoeten.  

Volharding hebben betekent de pijnen, tegenslagen en problemen die onvermijdelijk zijn in het leven van een gelovige  beschouwen als de discipline van Vader God (Hand. 14:22, Joh. 16:33).

maak rechte sporen voor uw voeten..... dus loop recht op je doel af, je rug recht. Dan word je niet langer kreupel van al die tegenspoed. Je zult een genezende werking ervaren. Je groeit in je HEER.

Hebreeën 12:14-17
14. Jaag de vrede na met allen, en de heiliging, zonder welke niemand de Heere zal zien.
15. Zie erop toe dat niemand achteropraakt in de genade van God, en dat er geen enkele wortel van bitterheid opschiet en onrust veroorzaakt zodat daardoor velen bezoedeld worden.
16. Laat niemand een ontuchtpleger zijn of een onheilige, zoals Ezau, die voor één enkele maaltijd zijn eerstgeboorterecht verkocht.
17. Want u weet dat hij ook daarna, toen hij de zegen wilde erven, verworpen werd, want hij vond geen plaats van berouw, hoewel hij de zegen vurig en met tranen zocht.

Jaag de vrede na met allen...... onder vrede verstaat menigeen het voorkomen van meningsverschillen, ruzies, oorlogen. De vrede van God gaat dieper. Het is een innerlijk welbevinden als je alles wat er op je af komt vol vertrouwen in Gods handen hebt gegeven. Deze vrede kun je alleen delen met ware gelovigen. Anderen zullen die vrede misschien opmerken, maar lang niet iedereen. Paulus zegt in Romeinen 12:18 "Leef, zo mogelijk, voor zover het van u afhangt, in vrede met alle mensen." Of iets in vrede eraan toegaat is niet alleen afhankelijk van jezelf. Paulus geeft in dat hoofdstuk enkele praktische aanwijzingen Rom. 12:12-21). Door mee te praten met anderen kun je de zogenaamde vrede bewaren. Toch is het soms nodig om Gods Woord daar tegenover te stellen. Het vereist de fijngevoeligheid van de Heilige Geest om dan de juiste woorden te spreken.

en de heiliging, zonder welke niemand de Heere zal zien....... dit is een ernstige waarschuwing voor allen die denken dat, als je éénmaal Jezus hebt aangenomen, je wel goed zit. Eens gered, altijd gered.... Maar zo is het niet. Paulus zegt: "werk aan uw eigen zaligheid met vrees en beven" (Filippenzen 2:12 c). We hebben al genoemd dat God Zijn kinderen kastijdt/straft, d.w.z. dat Hij toestaat dat wij in moeilijke omstandigheden komen. Wanneer ons moeilijkheden overkomen, moeten we onszelf niet meteen beklagen. Het is beter om ons af te vragen wat de HEERE ons ermee leren wil. Hij test ons dan om te zien hoe we daarmee omgaan. Blijven we naar Hem uitzien en vertrouwen we op Hem? 

Of zoeken we de psychologische hulpbronnen die Babel ons biedt? Gaan we bijv. bij geldgebrek ons geluk beproeven bij loterijen of occulte Bitcoin rijkdommen? Nog maar te zwijgen over de oplossingen die de wereld biedt bij huwelijksproblemen. Op allerlei fronten kunnen we ons vertrouwen stellen op hulpbronnen die niet uit God zijn. In feite is dit een vorm van afgoderij, waarmee we moeten breken. Het staat onze heiliging in de weg en zonder die heiiging zal niemand de HEERE zien. Geloof en vertrouw dat de HEERE je, omwille van Zijn Naam, zal leiden in het spoor van de gerechtigheid ! (Psalm 23:3b)

Ook in tegenslag en moeite is God met ons bezig. Hij wil ons deel geven aan zijn heiligheid. Het doel is dat we steeds meer op Hem gaan lijken. Zo bereidt Hij ons voor op het leven met Hem in heerlijkheid.

Zie erop toe dat niemand achteropraakt in de genade van God........ Dat betekent dat we zorg voor elkaars geloofsleven hebben. Niemand mag achterop raken in de wedloop naar het grote doel.

en dat er geen enkele wortel van bitterheid opschiet ......In Deut. 2:18 waarschuwt Mozes zijn volksgenoten ook hiervoor. Deze terugval in geloof wordt ook in dat vers in verband gebracht met een wortel  die gal en alsem voortbrengt. De onderlinge verhoudingen worden schade toegebracht. Het is als een giftige wortel waardoor de hele gemeenschap verbitterd en bezoedeld raakt. Een bittere wortel, geplant in persoonlijke pijn en boosheid, zal niet direct zichtbaar zijn. De gelovige denkt niet aan de genade, maar houdt zich krampachtig vast aan datgene waarmee hem onrecht is aangedaan. Maar een wortel die niet wordt verwijderd, die groeit en brengt verkeerde vruchten voort. |
Toen Mozes het verbond aan "heel Israël" presenteerde (Deuteronomium 29:1), waarschuwde hij "dat er onder u [iemand] zal zijn, wiens hart zich van YAHWEH afkeert... om andere goden te dienen,... een wortel die gal en alsem draagt" (in plaats van "de vreedzame vrucht van gerechtigheid", hierboven genoemd Hebr.12:11), "en het zal gebeuren dat wanneer hij de woorden van deze vloek hoort" (Deuteronomium 28:15-68), "hij zichzelf in zijn hart zegent en zegt: 'Ik zal vrede hebben, ook al wandel ik in de verstoktheid van mijn hart...' YAHWEH zal hem niet willen vergeven" (Deuteronomium 29:17-20).  

Laat niemand een ontuchtpleger zijn of een onheilige....... zoals Ezau..... Esau gaf destijds uit onverschilligheid zijn voorrechten prijs. Hij wilde onmiddellijk hebben waar hij zin in had (Genesis 25:20-34).

Ezaus eerstgeboorterecht hield de vaderlijke zegen in en de plaats als hoofd van de familie, de eer van in de beloofde lijn te zijn waaruit de Messias zou voortkomen, en de uitoefening van het priesterschap van de familie.

Hiervoor moeten wij ook op onze hoede zijn. Als kinderen van God hebben we een bevoorrechte positie. De HEERE heeft ons beloofd dat we bij Hem thuis mogen komen. Maar ons hart kan zich gaan hechten aan wat er nu buiten God om te genieten valt. Voor wat we nú kunnen verkrijgen, geven we prijs wat ons door God beloofd is. Er komt een moment waarop we daar vreselijk spijt van zullen krijgen. Zo is het immers Ezau ook vergaan.

want hij vond geen plaats van berouw, hoewel hij de zegen vurig en met tranen zocht.  Over dat zoeken van een plaats van berouw, zijn de interpretaties van de vertaling verdeeld. "Ook al probeerde [Ezau] met tranen om zijn vader van gedachten te laten veranderen, waren zijn pogingen tevergeefs," deels omdat een zegen die eenmaal was gegeven niet kon worden ingetrokken. Ongeacht welke interpretatie correct is, leren we hieruit dat het vrijwel onmogelijk is om de gevolgen van zonde te herroepen. Als Ezau berouw had, was dat omdat hij spijt had omdat hij iets stoms gedaan had, maar niet omdat hij zich schuldig voelde tegenover God, zoals David dat uitsprak: "Tegen U, U alleen, heb ik gezondigd, ik heb gedaan wat kwaad is in Uw ogen" Zie psalm 51.

Hebreeën 12:18-21
18. Want u bent niet tot een tastbare berg genaderd, en tot een brandend vuur, tot donkerheid, duisternis en stormwind,
19. tot bazuingeschal en het geluid van woorden. Zij die dat hoorden, smeekten dat het woord niet meer tot hen gericht zou worden,
20. want zij konden wat hun bevolen werd niet verdragen: zelfs als een dier de berg aanraakt, zal het gestenigd of met een pijl doorschoten worden.
21. En wat zij zagen was zo verschrikkelijk, dat Mozes zei: Ik ben zeer bevreesd en sta te beven.

Want u bent niet tot een tastbare berg genaderd....... Hoewel het gebeurde op de berg Sinaï voor ons heel veel te bekenen heeft, zijn wij er niet bij geweest. De voorouders van hen aan wie deze brief geschreven is waren er wel. Wij behoren - voor het merendeel - tot een ander volk, dat wel door Yeshua de Messias aan Israël is verbonden. Maar we wonen op een andere plek en in een andere tijd.  We komen naar Gods andere berg: Sion, de naam van de heuvel waarop Jeruzalem ligt. De Tora kwam naar de berg Sinaï; het kruis was op Sion. De ontzagwekkende verschijning van de berg Sinaï toen God de Tora aan het volk van Israël gaf, toonde Gods heiligheid. Zie Exodus 19:16-20, 20:15-18(18-21); Deut. 4:10-13.
niet tot een brandend vuur, tot donkerheid, duisternis en stormwind, de keren dat God zichzelf aan de mensen openbaarde  gingen vaak gepaard met vuur (Exodus 13:21; Richteren 13:20; 1 Koningen 18:38), duisternis (Genesis 15:12; Exodus 10:21-22; Exoodus 14:20; 1 Koningen 8:12; Joël 3:4(2:31); Amos 5:18) en wervelwind (Nahum 1:3; Job 37:9; Job 38:1; Zacharia 9:14).  

Israël kreeg destijds op zó’n beangstigende manier met YAHWEH te maken, dat zelfs Mozes het niet verdragen kon.  Hij was heel bang en stond te beven (Deut. 9:19). Toen God op de berg Sinai verscheen, was er een storm opgestoken en er barstte een onweer los. De donder ratelde en bliksemschichten schoten door de lucht. Op de berg laaide een ontzaglijk vuur. En heel de Sinai beefde. Aan de voet van de berg stond het volk. Het huiverde van angst (Exodus 20:18-21) overweldigd door de goddelijke macht, heiligheid en majesteit. Dieren die de berg aanraakten moesten gedood worden.

niet tot bazuingeschal  (shofar) en het geluid van woorden....... Het geluid van een shofar zal gehoord worden aan het einde der dagen bij de laatste manifestatie van God (Jesaja 27:13; Zacharia 9:14), wat in het Nieuwe Testament is geprofeteerd als de wederkomst van de Messias (Mattheüs 24:31; 1S 15:52; 1 Tess 4:16 e.v. )

Hebreeën 12:22-24
22. Maar u bent genaderd tot de berg Sion en tot de stad van de levende God, tot het hemelse Jeruzalem en tot tienduizendtallen van engelen,
23. tot een feestelijke vergadering en de gemeente van de eerstgeborenen, die in de hemelen opgeschreven zijn, en tot God, de Rechter over allen, en tot de geesten van de rechtvaardigen, die tot volmaaktheid zijn gekomen,
24. en tot de Middelaar van het nieuwe verbond, Jezus, en tot het bloed van de besprenkeling, dat van betere dingen spreekt dan dat van Abel.

De berg Sion is de plaats waar koning David de ark van het verbond (tabernakel) plaatste (2 Samuël 6:2); in het Nieuwe Testament ziet Johannes Yeshua, het Lam, "staan ​​op de berg Sion" (Openbaring 14:1). In de psalmen wordt de berg Sion gelijk gesteld aan de hele stad van de levende God, Jeruzalem:

Psalm 132:13-14
13. Want de HEERE heeft Sion verkozen, Hij heeft het begeerd tot Zijn woongebied.
14. Dit is, zei Hij, Mijn rustplaats tot in eeuwigheid, hier zal Ik wonen, want naar haar heb Ik verlangd.

Maar u bent genaderd tot de berg Sion en tot de stad van de levende God, tot het hemelse Jeruzalem en tot tienduizendtallen van engelen........‘Maar … ’, staat er dan-het klinkt als een juichkreet-’. .. wij zijn op weg naar de berg Sion.’ Ons wacht het hemelse Jeruzalem. En daar is feest (v. 22).

en feestelijke vergadering en de gemeente van de eerstgeborenen, die in de hemelen opgeschreven zijn...... Een feest van God de Rechter  en de gelovigen die ons voorgingen, zij zijn daar (v. 23)!

en tot de Middelaar van het nieuwe verbond, Jezus...... dat is het heerlijkste- Yeshua is daar, onze Heiland. Hij stortte zijn bloed voor ons. Hij heeft buiten het aardse Jeruzalem geleden om ons het hemelse Jeruzalem te doen binnengaan (Hebreeën 13:12) .

Dit feest mogen we ons door niets en niemand laten ontgaan. Eenmaal zal alles wegvallen. Dan blijft alleen over wat God bereid heeft (v. 26,27).

tot het bloed van de besprenkeling, dat van betere dingen spreekt dan dat van Abel....... Want het bloed van Abel riep destijds om vergelding en straf: Genesis 4:10 ‘Wat heb je gedaan?’ vroeg de Heer. ‘Hoor! Uit de aarde roept het bloed van je broer tot mij om wraak! Het bloed van Christus roept om vrijspraak en vergeving. En Zijn bloed spreekt gelukkig krachtiger. Het overstemt alles wat ons aanklaagt (v. 24).

Hebreeën 12:25-26
25. Let er dan op dat u Hem Die spreekt, niet verwerpt. Want als zij niet zijn ontkomen die hem verwierpen die op aarde aanwijzingen van God deed horen, veelmeer zullen wij niet ontkomen, als wij ons afkeren van Hem Die vanuit de hemelen spreekt.
26. Zijn stem bracht indertijd de aarde aan het wankelen. Nu echter heeft Hij openlijk verkondigd: Nog eenmaal zal Ik niet alleen de aarde, maar ook de hemel doen beven.

Let er dan op dat u Hem Die spreekt, niet verwerpt........ pas op dat je je niet laat inpalmen door wereldse wijsheden, door de enorme technologie, door politieke overtuigingen. Ze leiden je af van je Redder die met Zijn eigen bloed je verlossing heeft voorbereid. Je gaat met die wereld het verderf in, de eeuwige smaad. Verwerp Yeshua niet, in Hem alleen is je heil en toekomst. Er is een overblijfsel dat behouden blijft, zowel uit Israël en uit de heidenen. Zij zullen beseffen hoe groot de liefde van God is om ons uit de macht van satan vrij te kopen. Het heeft te maken met de eindafrekening van de strijd die gaande is, sinds Adam en Eva in zonde gevallen zijn. 

En Ik zal vijandschap zetten tussen u en de vrouw, en tussen uw zaad en haar zaad; dit zal u de kop vermorzelen en gij zult het de hiel vermorzelen.
Genesis 3:15 NBG

Zijn stem bracht indertijd de aarde aan het wankelen....... Op de berg Sinaï schudde God de aarde toen Hij antwoordde met Zijn stem (Exodus 19:18; Psalm 68:9)). Volgens het Nieuwe Verbond schudt God de dingen nog meer (Nog eens schud ik niet alleen de aarde, maar ook de hemel) (Haggai 2:6, 22).

Haggaï 2:6-7
6 Ik zeg jullie: over korte tijd zal Ik de hemel en de aarde, de zee en het land doen beven, zegt de Heer van de hemelse legers. 7 Ja, Ik zal alle volken doen beven en de kostbaarheden van alle volken zullen hier worden gebracht. Ik zal dit huis vullen met kostbaarheden, zegt de Heer van de hemelse legers.
Haggaï 2:22-23
22 Zeg tegen Zerubbabel, de landvoogd van Juda: Ik zal doen beven de hemel en de aarde.
23. Ik zal de troon van de koninkrijken omverwerpen en de kracht van de koninkrijken van de heidenvolken wegvagen. Ik zal de wagen met zijn berijder omverwerpen; de paarden en hun ruiters zullen neerstorten, ieder door het zwaard van zijn broeder.

In Zijn eindtijdrede spreekt Yeshua ook over aardbevingen die zullen komen (Matth.24:7). In Openbaring 11:13,19 en vooral Openbaring 16:18 lezen we over vele aardbevingen.

Hebreeën 12:28-29
28. Laten wij daarom, omdat wij een onwankelbaar Koninkrijk ontvangen, aan de genade vasthouden en daardoor God dienen op een Hem welgevallige wijze, met ontzag en eerbied. 29. Want onze God is een verterend vuur.

omdat wij een onwankelbaar Koninkrijk ontvangen, aan de genade vasthouden....... we hebben in dit hoofdstuk gelezen over de berg Sinaï: heel de berg beefde hevig. Maar de HEERE spreekt door aardbevingen, onweer en natuurgeweld. Laten we onszelf vooral dankbaar voor ogen houden dat God ons in Zijn genade een onwankelbaar Koninkrijk beloofd heeft. Bij Hem zijn we veilig ook al zullen we in onze tijd zulke aardbevingen meemaken. Het zijn de geboorteweeën van Gods Koninkrijk. 

en laten we God dienen op een Hem welgevallige wijze, met ontzag en eerbied...... zo zal, met Gods hulp, onze houding zijn in afwachting van de dingen die komen gaan. Dat zal een getuigenis zijn voor de wereld om ons heen.

Want onze God is een verterend vuur......  God is barmhartig en liefdevol, maar neemt geen enkel genoegen met het kwade. Zijn Schepping wordt gereinigd met Zijn verterend vuur. Laten we Hem dus dienen op Zijn voorwaarden. Het verterende vuur voor de zonden van Gods kinderen, is op Yeshua neergekomen.

Dank voor die liefde die ons de ware Vrede brengt!